Rikstrafiken har nu tagit beslut om principerna för upphandling av färjetrafiken till och från Gotland. Generellt ligger kraven på en nivå som motsvarar dagens trafik med linjer till två fastlandshamnar. Man ställer också krav på lågsvavlig olja och katalysatorer. Snabbfärjeförbindelser skall vara kvar, men man har inget krav på frekvens utan anbud kan innehålla en kombination av snabba och långsamtgående fartyg.Det skall också vara möjligt att separera gods- och passagerartrafik. Subventionerna för gotlänningar skall vara kvar.Upphandlingen görs på den internationella marknaden. Destination Gotland driver trafiken till och med 2007 eller 2008. Det sistnämnda förutsätter att en option deklareras senast den 31 december i år.
Vill du läsa mer? Logga in här
Prenumerera
DIGITAL
- Alla artiklar på sjofartstidningen.se
- Sjöfartstidningens e-tidning
- Tillgång till digitalt arkiv
Från 89 kr/månad
KOMPLETT
- Alla artiklar på sjofartstidningen.se
- Sjöfartstidningens e-tidning
- Tillgång till digitalt arkiv
- Tidning i brevlådan 11 nr/år
Från 995 kr/år
Populärt!
Se alla erbjudanden.