Det tredje fartyget i det finska rederiet Langh Ships serie med nya torrlastfartyg, Sofia, har döpts vid en ceremoni på varvet i Kina och är nu på väg mot Europa, uppger rederiet i ett pressmeddelande.
Liksom sina tidigare levererade systrar Lovisa och Olivia är Sofia byggd för att frakta rostfria stålrullar som Outokumpu producerar i Finland. Linjen har etablerats mellan Outokumpus fabriker i Tornio i Finland och Terneuzen i Nederländerna. Enligt rederiet finns en god balans av godsflöden, med rostfritt stål som går söderut och råmaterial, ofta återvunnet stålskrot, som går tillbaka till stålverket i norra Finland.
Langh Ship och Outokumpu har ett upparbetat samarbete sedan lång tid tillbaka och med leveransen av de nya fartygen kan större godsvolymer transporteras på rederiets fartyg. Sammanlagt kommer Langh Ship snart att ha sex fartyg som operererar för Outokumpu.
Att trafikera de norra delarna av Östersjön kräver både särskilda tekniska egenskaper av fartygen som används, och goda kunskaper i vinternavigation från besättningen, påpekar Langh Ship. Inom rederiet är man stolt över sin expertis och erfarenhet av handel i sådana farvatten.
– Det är verkligen inspirerande att arbeta som logistikleverantör för Outokumpu, eftersom båda parter delar passionen för att minska utsläppen från sjöfarten och kontinuerligt efter mer energieffektivva transportlösningar. Vårt senaste pågående projekt innefattar koldioxidinfångning, där vi testar en lösning utvecklad av Langh Tech på ett av fartygen som vi har i Outokumpus linjetrafik, säger Laura Langh-Lagerlöf, vd för rederiet, i pressmeddelandet.