Det var i september förra året som Tallink Siljas bil- och passagerarfärja Baltic Queen, som trafikerar mellan Stockholm och Tallinn, genomgick en teknisk uppgradering i samband med en ordinarie dockning i Nådendal. Fartyget fick då en ny typ av propellerblad med ambitionen att minska bränsleförbrukningen och därmed minska utsläppen.
Minskade utsläpp och kostnadsbesparingar
Nu meddelar rederiet att uppgraderingen resulterat i en minskning av utsläppen med 13 procent, samt även bidragit till betydande kostnadsbesparingar.
– Vi genomförde en noggrann analys med propeller- och motortillverkarna inför uppgraderingen. Tack vare ett utmärkt samarbete mellan tillverkarna och fartygets besättning kunde vi överväga alla potentiella risker och finjustera lösningen utifrån besättningens feedback. Resultaten överträffar verkligen våra förväntningar, säger Tarvi-Carlos Tuulik, Chief Captain och Head of Ship Management på Tallink Grupp i ett pressmeddelande.

Skräddarsydd teknik
De nya propellerbladen har designats av Kongsberg Maritime Sweden AB och är enligt rederiet skräddarsydda för fartygets specifika behov och driftshastigheter, vilket har optimerat framdrivningen och minskat både bränsleförbrukningen och utsläppen. Uppgraderingen har enligt rederiet lett till att mängden bränsle som behövs för att färdas en nautisk mil minskat med 13 procent de senaste nio månaderna.
Dessutom har undervattensanalyser som genomfördes hösten 2023 visat en minskning av undervattensbuller från fartyget.
Har fått rabatt i Tallinn
Uppgraderingen har tillsammans med ytterligare åtgärder resulterat i att Baltic Queen nu har ett Environmental Ship Index, ESI, i klass med rederiets nyaste fartyg, Megastar och MyStar. Baltic Queen har nu en ESI-poäng på över 94 av maximala 100. Det har i sin tur lett till ekonomiska fördelar i form av rabatter på hamnavgifter i Tallinn. Tallinns hamn erbjuder rabatter på 14 procent för fartyg med ESI-poäng över 80 och 8 procent för fartyg med poäng över 65.
– Detta projekt har varit en win-win-win för oss: ökad effektivitet, minskade utsläpp, och betydande kostnadsbesparingar. Minskningen av undervattensbuller och vibrationsnivåer har också ökat komforten för passagerare som reser i akterhytterna. Det har varit bra för miljön, våra kunder och vårt finansiella resultat. Nu ser vi fram emot att identifiera fler projekt som detta, säger Tuulik i pressmeddelandet.
Tallink Silja Line planerar nu att utvärdera möjligheterna och fördelarna med att installera liknande uppgraderingar på andra fartyg i rederiets flotta.