För två år sedan installerade Färjerederiet eldrift via kabel på linfärjan Saga i Hamburgsund. Testet visade sig gå bra och nu ska fler färjor konverteras.
Vill du läsa mer? Logga in här
Prenumerera
DIGITAL
- Alla artiklar på sjofartstidningen.se
- Sjöfartstidningens e-tidning
- Tillgång till digitalt arkiv
Från 89 kr/månad
KOMPLETT
- Alla artiklar på sjofartstidningen.se
- Sjöfartstidningens e-tidning
- Tillgång till digitalt arkiv
- Tidning i brevlådan 11 nr/år
Från 995 kr/år
Populärt!
Se alla erbjudanden.
Kommentarer
Haldor
208Kwh på två år! Det var billigt!
Håkan Nilsson
Det har nog blivit lite fel på prefixen borde nog vara mega inte kilo, bortsett från detta bra ide men vad räknas in i 20 ton co2 för eldrift.
Adam Bergman
Det är nog mycket möjligt att du har rätt. Jag har gick på Trafikverkets egna siffror, men ska dubbelkolla de under morgondagen.
Angående vad som ingår i CO2-utsläppet vid eldrift är det det genomsnittliga CO2-utsläppet för elproduktion i Sverige.
El vän
Hej
Detta måste vara framtiden särskilt med ärjor som går i sådan kort trafik känner bara till västkusten men Kornhall, Flatön, Marstrand m.m. är alla kandidater för denna trafik förstår inte att man inte redan har installerat.
Framtiden
Härligt! Äntligen något positivt för vårt klimat, som kommer bli katastrofalt för kommande generationer om vi inte aggressivt genomför liknade projekt. Nu ska Trafikverket bara öka takten x10 och snabbt informera EU så att det blir lag av det på sträckor där det är möjligt.
Vindelvän
Finfint! Bra miljöval med eldrivna färjor! Återstår för Trafikverket att likt Wallenstam, Polarbröd, Ikea, Google m fl försäkra sig om miljövänlig vindel.
Artikeln är stängd för fler kommentarer