Maersk Line kan komma att ta fartyg ur drift för att justera kapaciteten på AE-linjerna från Asien till Europa. Det kan bli ett faktum inom de närmaste veckorna/månaderna. Skälet är prognosen för hösten, antalet bokade containrar har sjunkit och priserna för transporter av containrar faller parallellt. Maersk Line jobbade tidigare i år upp raterna för transporter av en 20-fots container från Asien till Europa från USD 1,200 till 2.000. Men med överkapacitet under lågsäsongen kommer det att finnas en risk att priserna åter faller och försämrar lönsamheten.– Vi kommer att fortsätta att aktivt hantera vår kapacitet som vi har gjort under året. Vi räknar därför med att meddela justeringar i den kommande vintersäsongen, säger Lars Mikael Jensen, chef för Maersks Asien-Europalinjer.
Vill du läsa mer? Logga in här
Prenumerera
DIGITAL
- Alla artiklar på sjofartstidningen.se
- Sjöfartstidningens e-tidning
- Tillgång till digitalt arkiv
Från 89 kr/månad
KOMPLETT
- Alla artiklar på sjofartstidningen.se
- Sjöfartstidningens e-tidning
- Tillgång till digitalt arkiv
- Tidning i brevlådan 11 nr/år
Från 995 kr/år
Populärt!
Se alla erbjudanden.