Stena Lines satsning på att konvertera Stena Germanica till världens första metanlodrivna fartyg har lett till att rederiet utsetts till Shipowner of the Year.
Vill du läsa mer? Logga in här
Prenumerera
DIGITAL
- Alla artiklar på sjofartstidningen.se
- Sjöfartstidningens e-tidning
- Tillgång till digitalt arkiv
Från 89 kr/månad
KOMPLETT
- Alla artiklar på sjofartstidningen.se
- Sjöfartstidningens e-tidning
- Tillgång till digitalt arkiv
- Tidning i brevlådan 11 nr/år
Från 995 kr/år
Populärt!
Se alla erbjudanden.
Kommentarer
Pia Berglund, VD Sveriges Redareförening
Grattis Stena! Otroligt roligt att omvärlden noterar det stora steg som svensk sjöfart nu tar i omställningen mot en hållbar sjöfart! Den är viktig för Stena men än viktigare för Sverige och för miljön!
Sverker Ödesjö
Då blir det än mer aktuellt att försöka få till stånd metanolproduktionen via den gamle eminente miljökämpen Björn Gillbergs projekt Värmlandsmetanol. Hur konstigt det än kan låta, så synes det som statsmakten inte vill att detta skall förverkligas! Sverige kan bli helt självförsörjande på energi med denna teknik, vilket är ett hot mot olje & kärnkraftsindustrin, så det är väl där skon klämmer. Sålunda är statsmakten avslöjad som nickedockor för mäktiga ekonomiska intressen.
Karina Linnér, SMTF
Grattis! Välförtjänt utmärkelse!
Sverige tar verkligen en global lead mot utveckling av teknik och operationer för en hållbar sjöfart. Jag tycker också att man i debatterna allt oftare pekar på möjligheten till fossilfri produktion så vi får nog se initiativ i denna riktning mycket snart. Tror inte att oljeindustrin behöver oroa sig, kommer att finnas efterfrågan av deras produkter under lång tid framöver.
Artikeln är stängd för fler kommentarer