Söndag den 9 mars klockan 12 gick Idun för första gången i tjänst som svensk isbrytare, skriver Sjöfartsverket i ett inlägg på sina sociala medier. Efter en kort ceremoni på bryggan och ett gruppfoto återgick besättningen till att jobba som vanligt.
Första assistansen skedde dagen därpå när Idun hjälpte timmerfartyget Lappland genom isen in till Karlsborg.
– Det är väldigt roligt att Idun nu kommer ut i trafik. Hon blir ett värdefullt tillskott i vår flotta, genom att hon har lite andra egenskaper än de övriga isbrytare vi redan har. Ett fint komplement som många har jobbat hårt med för att färdigställa, säger Niclas Härenstam, kommunikationsdirektör på Sjöfartsverket till Sjöfartstidningen.
Bogserklykan är ny
Sjöfartsverket köpte Idun för ett år sedan. De senaste månaderna har fartyget legat på varv i Landskrona för upprustning och anpassning. Bland annat har hon fått en bogserklyka i aktern.
– Det har varit ett gediget arbete för att få henne i drift. Dels dokumentationsmässigt naturligtvis, men det handlar också om utbildningar och om fysiska förändringar på båten, säger Niclas Härenstam.
Dagarna innan Idun gick i tjänst testades den nya bogserklykan för första gången. Övriga medlemmar i Sjöfartsverkets isbrytarfamilj fick agera fartyg i behov av hjälp. Minstingen Ale kopplades för bogsering och den större Ymer fick assistans.
