Den nya trafiken är en del av rederierna Maersk och Hapag-Lloyds nya globala linjenätverk kallat Gemini. Rederierna uppger att de genom Gemini vill skapa en effektivare global containertrafik som syftar till förbättrad punktlighet och mindre känslighet för störningar. Det genom att minska antalet hamnar som de oceangående fartygen anlöper direkt, och istället koppla samman systemet via dedikerade shuttlefartyg som anlöper utvalda hamnar ofta.
Största förändringen på många år
– Den här sammanslagningen är den största förändringen i containersjöfarten på många år. Maersk och Hapag-Lloyds nya Geminiupplägg är ett nytt och intressant system med högt ställda ambitioner gentemot kunderna inom import- och exportindustrin, säger Claes Sundmark, försäljningschef på Göteborgs Hamn i ett pressmeddelande.
Han fortsätter:
– Göteborgs Hamn är den enda svenska hamnen som ingår i den nya trafiken, och det är både positivt och logiskt att rederierna fortsätter satsa på Göteborg som nav för den skandinaviska marknaden.
Anlöper Göteborg varje vecka
Fartyget Charm C med en kapacitet på 2.500 TEU kommer att anlöpa APM Terminals i Göteborgs hamn varje vecka och gå i en slinga mellan Göteborg, Wilhelmshaven och Bremerhaven. I dessa hamnar lastas godset om till oceangående fartyg för vidare transport till Asien (inklusive Mellanöstern och Indien) och Nordamerika.
– Ambitionen med vår nya trafikstruktur är att erbjuda industrin en frekvent service med hög kvalitet som innebär att vi kommer att kunna öka vår leveranssäkerhet ytterligare. Vi tror mycket på Geminisystemet och att det kommer att komma våra kunder till gagn, både i Sverige och globalt, säger Birna Ödefors, Nordic Managing Director på Maersk i pressmeddelandet.
Viktigt kliv för Hapag-Lloyd
Kristoffer Hellstrand, vd för Hapag-Lloyd Sweden AB, säger att rederiet genom Gemini tar ett viktigt kliv framåt.
– Samarbetet inom Gemini gör det möjligt för oss att skapa ett ännu större värde för våra kunder. Med det nya upplägget kan vi använda både egna och partners terminaler och fartyg, vilket leder till ett mer stabilt och effektivt system med färre störningar och förseningar, säger han.
Maersk har även startat två separata linjer Göteborg–Bremerhaven och Göteborg–Bremerhaven–Hamburg–Gdansk. Linjerna fungerar enligt Maersk som ett komplement till Geminisystemet och trafikeras av tre fartyg med en kapacitet på upp till 6.000 TEU.