Sjöräddnings nya räddningsbåt Rescue Lars.

Fotograf: Christopher Kullenberg Rothvall

Kategori: Skeppsbyggnad | Säkerhet | Sjöräddning

Sjöräddningens nya båtklass presenterad

Lars. Det är namnet på den första räddningsbåten i Sjöräddningssällskapets nya klass med nästa generations räddningsbåtar som presenterats på Båtmässan i Göteborg.

Det var under Båtmässans öppningsdag i fredags som den nio meter långa räddningsbåten Rescue Lars blev namngiven. Det är den första båten i en ny klass som fått namnet Lars Bjerkander-klassen, vilket är en vidareutveckling av Sjöräddningssällskapets öppna Gunnel Larson-klass – den båttyp som utför i särklass flest uppdrag per år inom Sjöräddningssällskapet.

Ökad skydd mot väder och vind

Känslan av en öppen båt, men med ökat skydd mot väder och vind. Det är enligt Sjöräddningssällskapet en av de stora nyheterna med den nya båtklassen.

– Målet med Lars Bjerkander-klassen är att ta vara på det som vi tidigare gjort bra och föra med det in i framtiden. En öppen båt skapar närvaro, det vill vi behålla, men samtidigt behöver vi öka besättningens uthållighet och aktionstid. Därför har den nya båten fått ett tak och en framruta för att skydda besättningen, säger Jonas Carlsson, ansvarig för nybyggnation på Sjöräddningssällskapet i ett pressmeddelande.

Minskad bränsleförbrukning

Den fösta båten i den nya båtklassen har byggts efter en generös gåva av Gun Bjerkander Handberg och är namngiven efter Guns bortgångna man Lars. Båden är designad av marinarkitekten Birger Kullmann.

– Den här designen gör att de frivilliga sjöräddarna kan sitta och köra utan att bli blöta och kalla. Skrovet är gjort av en kombination av glasfiber och kolfiber för att hålla nere vikten vilket ger en mycket lägre bränsleförbrukning, 40 procent lägre än båtarna som den ersätter – trots att den dessutom går 10 knop snabbare, säger Birger Kullmann till Sjöfartstidningen från mässgolvet.

Birger Kullmann som driver Birger Kullmann Design. Foto: Christopher Kullenberg Rothvall

Ska stationeras i Halland

Rescue Lars sjösattes för första gången den 5 december 2024 och har sedan dess genomgått mängder av tester.

– Sedan båten sjösattes för första gången har vi testat gångläget, maxfart, manövreringsförmåga och alla system. Båten bidrar verkligen med något nytt in i organisationen och vi hoppas att ha den första båten i aktiv sjöräddningstjänst i början av 2026, fortsätter Jonas.

Rescue Lars kommer att stationeras hos RS Bua i Halland.


FAKTA: Rescue Lars

Längd: 9 meter lång
Deplacement: ca 3,5 ton
Maskineri: 1 x Volvo Penta D6-480 WJ
Övrigt: Vattenjet, självrätande, samt väderskyddande tak och öppna sidor.

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.