Skeppsbyggnad. Det tredje fartyget i Royal Caribbeans Icon-klass kölsträcktes på Meyer Turku i Åbo under måndagen. Det efter att det andra fartyget, Star of the Seas, nyligen blivit sjösatt.
Nyheter
-
-
Kultur. Frivilliga och näringslivet på Åland har tillsammans med landskapet slutit upp för att bygga den nya galeasen Emelia.
-
Dekarbonisering. Alfa Laval driver på utvecklingen för att möjliggöra ammoniak som fartygsbränsle. Efter en testperiod är bolaget nu redo att leverera sina första bränsleförsörjningssystem för ammoniakdrivna fartyg i slutet av 2025.
-
Upphandling. Det blir inte Styrsöbolaget som kör trafiken i Göteborgs södra skärgård från december 2027, utan Torghatten. Det står klart under tisdagen. Torghatten kommer att köra trafiken med åtta fartyg.
-
Beredskap. Kravet på effektiv sjöövervakning har ökat till följd av omvärldsläget. Nu går Sjöövervakningsrådet, där nio svenska myndigheter ingår, in i en ny fas.
-
Ny ledare. Sveriges Skeppsmäklares nya ordförande Anna-Karin Ekman ser stora möjligheter till mer sjöfart inom Sverige.
-
Analys. Många medier har de senaste veckorna rapporterat om turerna fram och tillbaka kring Ruby. På Sjöfartstidningen valde vi att avstå.
-
Malmporten. Nu har de inledande muddringsarbetena i projekt Malmporten avslutats och enligt Sjöfartsverket är den grova utformningen av farlederna klar. Nästa steg blir det stora muddringsarbetet som ska pågå under fyra år.
-
Ny linje. Rorolinjen mellan Göteborg och hamnar i Kina via Singapore kommer inledningsvis att avgå en gång i månaden. Huvuddelen av godset består av fordon.
-
Kryssning. Sjöfartstidningen bjuder på reportage öppna att läsa utan prenumeration. Idag: Polar Athena ska köra passagerare i polarområdena. Men först väntar en stor uppgradering vid kaj.
-
Nybygge. Sjöfartsverket har lagt en beställning på en ny eldriven transportbåt för lotsar i Stockholms skärgård. Den nya båten kommer att byggas av Vaxholm Komposit på Rindö.
-
Etablering. Ett av Europas ledande tullmäklarföretag satsar nu på den svenska marknaden. I veckan öppnade Gaston Schul ett kontor i Strömstad.
-
Omlastning. EU-kommissionen godkänner ett investeringsstöd om totalt 199 miljoner kronor för överflyttning av gods till järnväg och sjöfart. Stödet syftar till att öka andelen godstransporter med lägre klimatpåverkan.
-
Leverans. Thunbolagen har fått leverans av Lidan, det första av de sex beställda torrlastfartygen i den nya Trollmaxserien, nästa generations Vänermaxfartyg.
-
Nybygge. Det Göteborgsbaserade skärgårdsrederiet Styrsöbolaget har beställt en ny helelektrisk färja för trafiken på älven i Göteborg. Beräknad leverans är under 2026.
-
Affärer. Gävlebaserade bolaget TSG Forwarding AB har förvärvat AF Shipping AB från Umeå. Nu hoppas de kunna etablera sig på marknader i norra Sverige.
-
Kritik. I en nyligen publicerad granskning kritiserar Riksrevisionen områden som berör Transportstyrelsen. Nu ger myndigheten sin syn på frågan.
-
Kritik. Statens insatser för att minska sjöfartens utsläpp av skadliga ämnen är ineffektiva och otillräckliga. Den menar Riksrevisionen i en nyligen presenterad granskning.
-
Olycka. En sektion av ett hängdäck föll ner och skadade två passagerare och en personbil ombord på M/S Eckerö förra hösten. Nu har Haverikommissionen utrett olyckan.
-
Konvertering. Rederi AB Ballerina har beslutat att satsa på konvertering till eldrift av pendelbåten Clara som trafikerar på linje 80 i Stockholm. Det efter att allt fler nu får grönt ljus av Transportstyrelsen att satsa på batteridrift.
-
Säkerhet. Världssjöfartens dag hade i år temat "Navigating the future, Safety first". I Sverige firades dagen med ett seminarium på Medelhavsmuseet i Stockholm.
-
Fartygspresentation. Impresser är det första fartyget i N-O-S nya serie kallad I-klass med egendesignade CTV-fartyg, skräddarsydda med teknik från Volvo Penta.
-
Långläsning. Sjöfartstidningen bjuder på reportage öppna att läsa utan prenumeration. Idag:Skärgårdshavet har en av de största skärgårdarna i världen och är hemmaplan för Finferries och Ålands landskapsregering.
-
Utökar. Wallenius Wilhelmsen har beslutat att utöka storleken på fyra av de tolv beställda fartygen i Shaper-klassen. Därmed kommer de att bli de största PCTC-fartygen i världen.
-
Utbildning. Regeringen och branschen vill locka flera svenskar att studera vid World Maritime University i Malmö med hjälp av studiefond.