Sommarläsning. Förra året slog dansk sjöfart alla rekord och exporterade för mer än 500 miljarder danska kronor. Köpenhamn har samtidigt blivit något av ett centrum för sjöfartens sökande efter en mer hållbar framdrivning.
Nyheter
-
-
Upphandling. FMV har påbörjat en upphandling av fyra nya trängfartyg till Försvarsmakten. Det är fartyg som ska fungera som transportfartyg och för förnödenhetsförsörjning och teknisk tjänst.
-
Sommarläsning. Sjöfartstidningen bjuder under sommaren på reportage öppna att läsa utan prenumeration. Idag: Sedan huset såldes har Sjömanskyrkan i Göteborg och samordnaren Cecilia Petersson byggt upp en ny verksamhet som passar dagens behov – en Sjömanskyrkan 2.0.
-
Order. Wallenius Wilhelmsen utnyttjar optioner för att bygga ytterligare fyra 9.300 CEU-fartyg i rederiets nya Shaper-klass.
-
Tio år med inre vattenvägar. Analys: Intresset och tekniken finns, nu behöver Sverige sluta med att bara gå halva vägen.
-
Tio år med inre vattenvägar. Reportageserie: På en kanal i Belgien körs pråmfartyg utan besättning ombord. Nu sprider sig tekniken.
-
Beslut. Göteborgs hamn har fått ett föreläggande från Transportstyrelsen för att man inte anses följa EU:s hamntjänstförordning.
-
Bunkring. Efter att ha bunkrat Viking Lines LNG-drivna fartyg i Stockholm sedan våren 2013 flyttas nu bunkerfartyget Seagas till Åbo efter att Stockholms hamnar sagt upp avtalet med Gasum. Rysk LNG är en av förklaringarna.
-
Tio år med inre vattenvägar. Reportageserie: I Uddevalla pågår ett stort hamnutvecklingsprojekt för att flytta hamnen. Nu hoppas de även på en ny inre vattenväg till Göteborg som sägs kunna svälja över 50.000 lastbilar från E6:an.
-
Tio år med inre vattenvägar. Reportageserie: Se över lotskravet, avgifterna och förenkla regelverket. Det är några av frågorna som politikerna i riksdagens trafikutskott lyfter fram för att få fart på trafiken på Sveriges inre vattenvägar.
-
Nybygge. Metanoltankfartyget Stena Prosperous döptes i förra veckan vid en ceremoni vid Marina Bay Cruise Centre i Singapore.
-
Politik. Statsminister Ulf Kristersson och utrikesminister Tobias Billström vill se breda åtgärder mot skuggflottan i EU:s nästa sanktionspaket. Det sa ministrarna till Sjöfartstidningen när de besökte Göteborgs hamn på tisdagen.
-
Tio år med inre vattenvägar. Reportageserie: En rad åtgärder har genomförts för inlandssjöfarten enligt nationella samordnaren Björn Garberg, men fler hinder behöver röjas.
-
Tio år med inre vattenvägar. Reportageserie: Det finns moderna svenska exempel där det skett en överflyttning till vattenvägarna, om än i mindre skala. Ett sådant exempel handlar om avfallshantering i Göteborg.
-
Elfel. Den nyinvigda elfärjan Burö som trafikerar i Göteborgs norra skärgård drabbades under måndagseftermiddagen av en blackout och har tagits ur trafik.
-
Invigning. Under tisdagen arrangerade Finnlines en invigning i Malmö av rederiets nya linje mellan Sverige och Polen, det ombord på fartyget Finnfellow.
-
Redare. Folke Patriksson är en av Sveriges stora sjöfartsprofiler genom tiderna. Från starten av Nordsjöfrakt på 1960-talet fortsatte han under hela sitt yrkesliv med fler fartyg, nya rederikonstellationer och nya segment. Nu har han gått bort.
-
Sommarläsning. I år är det tio år sedan Sverige fick EU-klassade inre vattenvägar, vilket öppnade för pråmfartyg på Göta älv, Vänern och Mälaren. Men den förväntade succén har uteblivit. I Nederländerna finns det rederier som hoppas på en svensk vändning.
-
Sommarläsning. Sjöfartstidningen bjuder under sommaren på reportage öppna att läsa utan prenumeration. Idag: Pråmfartyget Jehander 1 har i över 50 år gjort att Stockholms vägnät årligen sluppit tiotusentals lastbilar med grus. Nu har fartyget fått ny ägare.
-
Logistik. Göteborgs hamn söker efter en ny operatör till bilterminalen då avtalet med nuvarande operatör Logent Ports and Terminals går ut 2026.
-
Bränsle. Scanocean ska leverera marint förnybart bränsle till rederiets fartyg på den nystartade rorolinjen mellan Sverige och Polen.
-
Replik. Sjöfartshögskolorna vill bemöta de farhågor som Sjöbefälsföreningen i en krönika presenterat kring Fartygsförlagd utbildning för FBVII. Här är Sjöfartshögskolornas replik.
-
Intervju. Skarpa globala regelverk för sjöfartens koldioxidutsläpp är nödvändiga för att säkerställa att det inte skapas osund konkurrens mellan länder. Det säger Anne Steffensen, vd för Danish Shipping som vill driva på IMO:s arbete.
-
Pris. Under tisdagen arrangeras Sjöfartens dag i Mariehamn på Åland där bland annat Nordkompass delade ut årets Safety Award.
-
EU-valet. Den gröna omställningen, konkurrenskraften och handelsfrågorna är områden där EU påverkar.