Avgifter. En ny rapport från VTI föreslår en genomgripande förändring av Sjöfartsverkets avgiftssystem för handelssjöfarten. Förslaget skulle innebära en kraftig avgiftshöjning.
Nyheter
-
-
Rekordbygget. Få människor har lika stor detaljkunskap om Icon of the Seas som Lina Beckman från Göteborg. Under ett halvår har hon arbetat som inspektör ombord och har fått se ställen ombord som få andra får.
-
Trafikstörningar. Kraftiga vindar i Västsverige har lett till inställda avgångar och svårigheter med förtöjningar i Göteborgs hamn.
-
Försvar. Sverige kommer att skicka militär personal till en EU-insats i Röda havet. Det handlar inledningsvis om fyra stabsofficerare. Svensk Sjöfart välkomnar beskedet.
-
Överflyttning. Swecem öppnar en ny terminal i Uddevalla för lagring av merit, ett ämne som används i betong. Transporten från fabriken i Oxelösund ska ske med fartyg istället för lastbil.
-
Bokslut. Tallink Grupp fortsatte sin återhämtning under 2023, och rapporterar en stark vinst på 78,9 miljoner euro för året.
-
Grundstötning. Bogserbåten Pampus som gick på grund i Västerbotten i förra veckan ligger fortsatt kvar på platsen med kraftig slagsida. Kustbevakningen har avslutat sitt miljöräddningsuppdrag, men samtidigt pågår en utredning om misstänkt vårdslöshet i sjötrafik.
-
Sjöfartsskydd. Under måndagen sjösattes EU:s operation Aspides i Röda havet. Beskedet välkomnas av europeiska redare. "Väldigt viktigt att detta görs", säger Svensk Sjöfarts vd Anders Hermansson.
-
Växer. Northern Offshore Services, N-O-S, stärker sin globala marknadsandel genom att integrera det sedan 2019 ägda bolaget Mareel Ltd i verksamheten.
-
Attacker. Enligt en nyligen gjord IBF-överenskommelse kan sjömän vägra att segla på fartyg som passerar Röda havet. Och idag är det tre månader sedan bilfartyget Galaxy Leader kapades, vilket uppmärksammas i ett gemensamt uttalande från branschen.
-
Avslut. Åklagarmyndigheten har beslutat att inte återuppta den tidigare nedlagda förundersökningen och inte heller inleda förundersökning i samband med Estonias förlisning.
-
Olycka. Kustbevakningen kräver TT-Line på en vattenföroreningsavgift om 1,2 miljoner kronor till följd av oljeutsläppet efter Marco Polos grundstötning i höstas.
-
Uppdrag. Stena Lines vd Niclas Mårtensson har blivit utsedd till ny ordförande för Supply Chain & Transport Industry Community vid World Economic Forum.
-
Rekrytering. Gymnasieelever och andra besökare på karriärmässan i sex norrländska städer fick träffa ombordanställda från olika rederier i Svensk Sjöfarts monter.
-
Bokslut. 2023 blev det bästa verksamhetsåret för Viking Line sedan börsnoteringen 1995. Resultatet före skatt landade på 45,4 miljoner euro.
-
Skeppsbyggnad. Gotlandsbolaget har tidigare presenterat konceptfartyget Horizon X, en snabbgående katamaran med syfte att komplettera Gotlandstrafiken. Nu tas nästa steg i projektet.
-
Invigning. Under fredagen gör Finnlines senaste nybygge Finncanopus sin jungfrutur mellan Kapellskär och Nådendal. Redan under torsdagen invigdes fartyget i Stockholm.
-
Trafikstart. Stena Line öppnade under torsdagen sin nya linje för frakttrafik mellan Dublin och Liverpool (Birkenhead). Efter ett rekordår på Irländska sjön 2023 förväntas den nya rutten ytterligare öka företagets fraktvolymer.
-
Olycka. Svenska bogserbåten Pampus ligger med slagsida sydväst om Holmsund i Västerbotten efter att ha gått på grund. Det rapporterar SVT Nyheter.
-
Havsmiljö. Gör staten tillräckligt för att påverka sjöfartens miljöbelastning? Frågan kan få ett svar då Riksrevisionen nu har börjat granska statens insatser för att minska sjöfartens utsläpp av skadliga ämnen i havet. Fokus ligger på utsläpp av skrubbervatten och utsläpp av lastrester från tankar.
-
Näringsliv. Försäljningar av fartyg blev en räddning för rederiet Concordia Maritime när marknaden för tanksjöfart kraftigt förändrades. Det säger vd Erik Lewenhaupt i en intervju om bolagets strategi de senaste åren.
-
Årsrapport. År 2023 blev ett framgångsrikt år för Trelleborgs hamn, det trots omvärldsläget med krig, inflation och höjda räntor. Bland annat slogs all time high för antalet personbilar i hamnen.
-
Charteravtal. Tankrederiet Stena Bulk har beslutat att expandera sin flotta genom charteravtal av fyra nybyggda Medium Range (MR) tankfartyg.
-
Världshandel. Störningar i leveranskedjorna är något vi kommer att få leva med lång tid framöver, menar forskare bakom en ny rapport om driftstörningar i containersjöfarten som finansierats av Trafikverket och Lighthouse.
-
Nybyggen. Furetank beställer ytterligare två Vingafartyg. Ordern markerar en milstolpe för rederiet, som vid leverans kommer att ha en flotta helt bestående av fartyg av högsta klimatklass med en snittålder på två år.