Statistik. Något färre antal passagerare, men samtidigt ett nytt fraktrekord med närmare 135.000 transporterade enheter över Östersjön. Det är huvuddragen när Viking Line sammanfattar sitt 2024.
Nyheter
-
-
Reportage. Sjöfartstidningen bjuder på reportage öppna att läsa utan prenumeration. Idag: AtoB@C Shipping. Med ett nybyggnadsprogram på 150 miljoner euro för tolv moderna torrlastfartyg blickar AtoB@C Shipping mot en ljus framtid. Sjöfartstidningen besökte rederiet i Ystad när de döpte Stellamar, nummer två i serien.
-
Namnbyte. Nu står det klart vilka namnen blir på DFDS tidigare kryssningsfärjor som köpts Gotlandsbolaget och som trafikerar mellan Oslo och Köpenhamn.
-
Marin försäkring. West P&I Club tar fullt ägarskap av Nordic Marine Insurance genom ett nytt förvärv.
-
Utredning. Finska Traficom håller kvar Eagle S sedan man hittat allvarliga brister ombord. Fartyget får inte fortsätta förrän bristerna åtgärdats.
-
Nato-insats. Försvarsalliansen Nato planerar en större marin insats i Östersjön för att skydda kritisk infrastruktur på havsbotten. Det rapporterar svenska och finländska medier.
-
Julklapp. Donsörederiet Älvtank har tagit över Fure Vinga och döpt om henne till Ramira. Fartyget ersätter Ramona som såldes i höstas.
-
Orderboken. Antalet beställda fartyg från rederier med svenska ägarintressen ökar. Under 2024 beställdes 37 nybyggen, vilket gör att den svenska orderboken just nu innehåller 72 beställda fartyg. Här är hela listan.
-
Väder. På grund av hårda vindar pausar Göteborgs Hamn all fartygstrafik in och ut ur hamnen. Stoppet beräknas pågå fram till onsdag morgon.
-
Kabelbrott. Tankfartyget som misstänks för kabelbrott mellan Finland och Estland ligger kvar utanför Borgå. Den svenska försvarsmakten lånar ut fartyget HMS Belos för att bistå i utredningen.
-
Isbrytning. Isbrytningssäsongen är nu igång. Lördagen den 4 januari genomförde Ale det första assistansuppdraget utanför Kalix.
-
Haveri. Ett 90 meter långt lastfartyg fick maskinhaveri vid Gotska Sandön i helgen och fick nödbogseras av Kustbevakningens fartyg KBV 003.
-
Statistik. Nya siffror från Tallink Grupp visar att bolaget transporterade färre passagerare under 2024 jämfört med året innan.
-
Helgläsning. Sjöfartstidningen bjuder på reportage öppna att läsa utan prenumeration. Idag: Star Cruises. Det började med två Finlandsfärjor och slutade som ett enormt asiatiskt kryssningsrederi som blev en av de största arbetsgivarna för svenska sjöbefäl. Men efter nära 30 år fick sagan om Star Cruises ett abrupt och känsloladdat slut.
-
Mest lästa. Nu går sjöfartsåret 2024 mot sitt slut, ett år som varit fyllt med både stora och lite mindre sjöfartsnyheter. Här listar vi de tio mest lästa nyheterna på vår sajt från året som gått.
-
Östersjön. Oljetankern Eagle S misstänks ha skadat en elkabel mellan Finland och Estland samt flera datakablar. Finländsk polis har varit ombord på fartyget och utreder fallet som grovt sabotage.
-
Nybygge. Stena RoRo har tagit leverans av E-Flexer nr 12 - i en serie av 15 fartyg - från det kinesiska varvet CMI Jinling (Weihai).
-
Helgläsning. Sjöfartstidningen bjuder på reportage öppna att läsa utan prenumeration. Idag: Renoveringen av Göteborgsikonen Barken Viking. Under vintern 2021 genomgick fartyget en komplex renovering som även innebar en första resa från Göteborg på 60 år.
-
Intervju. Sjöfartstidningen möter Dan Sten Olsson, koncernchef för Stena, som efter mer än 40 år som ledare för rederijätten alltid letar nya affärsmöjligheter.
-
Leverans. Under fredagen kom jultomten med stora och hårda paket till Ystadsbaserade rederiet AtoB@C Shipping, det med nybygget Maximar – det femte fartyget att levereras till rederiet inom ett år.
-
Bogserbåtar. Luleå Hamn har i veckan skrivit kontrakt på inköp av en ny isbrytande bogserbåt. Det innebär att hamnen från och med i början av nästa år kommer att ha fyra tillgängliga bogserbåtar.
-
Vd-byte. Finnlines vd Tom Pippingsköld har meddelat Finnlines styrelse att han kommer att gå i pension i slutet av februari. Nu har hans ersättare blivit utsedd.
-
Nytt jobb. Stockholms Reparationsvarvs nya vd Ludde Lindkvist ser varven som strategisk resurs för totalförsvar och grön omställning.
-
Bränsle. Gotlandsbolaget investerar i bygget av en biogasanläggning utanför Eskilstuna med planerad driftstart i slutet av 2026.
-
Irländska sjön. Hamnen i Holyhead, en av Storbritanniens mest trafikerade rorohamnar, har tvingats stänga efter skador från en storm tidigare i december. Nu har Stena Line chartrat in ett extra fartyg för en ny fraktlinje för att kringgå störningen.