Erik Thun AB, VT-Group och Ahlmark Lines bildar ett ”joint venture”-bolag som ska starta transporter på de inre vattenvägarna.
Vill du läsa mer? Logga in här
Prenumerera
DIGITAL
- Alla artiklar på sjofartstidningen.se
- Sjöfartstidningens e-tidning
- Tillgång till digitalt arkiv
Från 89 kr/månad
KOMPLETT
- Alla artiklar på sjofartstidningen.se
- Sjöfartstidningens e-tidning
- Tillgång till digitalt arkiv
- Tidning i brevlådan 11 nr/år
Från 995 kr/år
Populärt!
Se alla erbjudanden.
Kommentarer
Anonymous
svensk flagg?
Anonymous
Skriv en kommentar…skulle inte satsa mina sista pengar på det…
Fraktslusken
Roligt! Lycka till med projektet!
Sven
Fattar inte hur detta skall löna sig? Tittar man på VT´s hemsida så är dom aktuella bargen på ca 1900 ton. Vet inte om det räcker med 4 man besättning? Men det finns ju så mkt tonnage som ligger just nu. Så det måste ju löna sig att skicka upp en med 4000 ton istället. Ifs så är det större besättning. Men det är ju inte den stora kostnaden! Svårt att tro att en barge får 100% sysselsättning med frakt bara på älven?!
Jonas
Nej jag har också räknat på detta och det är då inte självklart att det går.
Containerfeeder kräver ju hög turtäthet, dvs flera fartyg som kostar pengar och oljan vet vi ju hur det är med den. Där körde ju statens bolag nästan gratis för att knäcka dom som höll på med det.
Återstår kanske virke för omlastning till containers och biobränslen till en eventuell biogas anläggning i Göteborg.
Något mer?
Anonymous
Se till att den tilltänkte VD:n har kunskaper i europarätt högt upp på CV:t.
Anonymous
Friskt VÅGAT är hälften vunnet
OldF.
Rolf B Bertilson
En bra utveckling av frågan med utökad inlandssjöfart. Bra att ta hand om möjligheten att flytta gods från land till sjö. Bra att utnyttja ett förändrat regelverk för denna typ av trafik. Ett måste för miljön, bäst använda av tillgängliga medel för infrastrukturen mm Som förre landshövdingen i Västerås Mats Svegfors så rätt sa en gång: Det spelar ingen roll hur många miljarder vi lägger på förbättring av E 18 om vi inte samtidigt använder Mälaren på ett bättre sätt!
MJ
Bra initiativ, lycka till.
Andreas Åsenholm
Fantastisk satsning ! Lycka till!
Nu är det upp till politikerna att träffa nödvändiga åtgärder
Artikeln är stängd för fler kommentarer