Fartygspropellrarar av kompositmaterial tar ett steg närmare verkligheten i och med att det japanska klassningssällskapet ClasNK ger ut världens första regelverk för propellrar av komposit.
Vill du läsa mer? Logga in här
Prenumerera
DIGITAL
- Alla artiklar på sjofartstidningen.se
- Sjöfartstidningens e-tidning
- Tillgång till digitalt arkiv
Från 89 kr/månad
KOMPLETT
- Alla artiklar på sjofartstidningen.se
- Sjöfartstidningens e-tidning
- Tillgång till digitalt arkiv
- Tidning i brevlådan 11 nr/år
Från 995 kr/år
Populärt!
Se alla erbjudanden.
Kommentarer
Kapten Haddock
Intressant – någon som vet hur känsliga kompositer är för kavitation? Uppenbarligen tillräckligt, men det skull vara intressant att veta mer.
Björn Vik
Hur reagerar dom vid gång i kallt vatten?. Blir dom inte sköra?. Hur tål dom iskörning?.
Kapten Haddock
Gissningsvis gör man framkanten i ett mer tåligt material men det löser inte kavitation på sug- eller trycksida (beroende på fart/varvtal). Väl medveten om att det inte är samma sak – men flygindustrin har haft kompositfläktar med titanframkant (GE90 som är standard på B777) och här måste man klara fågel, hagel, etc. i 1000 km/h.
Jan KÄck
Jag brukar tillverka carroserier till tävlingsbilar och bland annat underreden som ska tàla att köra över curvsen i 300km/tim sà att bilen lyfter! Med andra ord composite tàl mycket stryk.
Det är -50ºc pà 33.000fot dÄr vanliga flyg hàller till.
Sà framtid finns helt klart för dessa matrial även innom skepps industrien!
Artikeln är stängd för fler kommentarer