Ett avgörande steg har tagits mot permanenta alkobommar i svenska hamnar. På torsdagens regeringssammanträde gav regeringen tummen upp för införandet.
Vill du läsa mer? Logga in här
Prenumerera
DIGITAL
- Alla artiklar på sjofartstidningen.se
- Sjöfartstidningens e-tidning
- Tillgång till digitalt arkiv
Från 89 kr/månad
KOMPLETT
- Alla artiklar på sjofartstidningen.se
- Sjöfartstidningens e-tidning
- Tillgång till digitalt arkiv
- Tidning i brevlådan 11 nr/år
Från 995 kr/år
Populärt!
Se alla erbjudanden.
Kommentarer
Claes Berglund
Märkligt att regeringen går på en lösning utan att ha formulerat problem eller utvärderat alternativ till bommar. Jag är mycket tveksam till om detta är rätt metod.
Anonymous
Tänka sig, då måste Polis vara på plats hela tiden som bommarna är i bruk! Hur är det annars tänkt att fungera när den automatiska alkobommen stoppar en chaufför? Om inte Polisen är på plats vid en sådan situation, då blir det kö långt in på bildäck tills dess att Polis anländer vilket ibland kan ta ganska lång tid. Stena Lines försök på Tysklandsfärjorna eller Tallinks Rigalinje vilka ligger still till kaj i stort sett hela dagarna, kanske har varit lyckosamt. Men hur göra med alla andra färjor som har en pressad turlista och kort om hamntid om inte Polisen är ständigt på plats?
MJ
Är det inte dax för stöldgodsbommar i andra riktningen …..
Anonymous
En nykter chaufför kan ju alltid köra ut bilen åt kollegan…
Artikeln är stängd för fler kommentarer