Upphuggare i Alang har betalat USD 470 per ton lätt deplacement för tankern ”Impros”, byggd 1977 och på 59.250 ton dödvikt, samt 11.908 ton lätt deplacement. Den Novorossiysk-kontrollerade tankern ”Kapitan Ostashevskiy” (67.958 ton dödvikt, 13.187 ton lätt deplacement) gick för USD 460 per ton lätt deplacement. Upphuggarna i Indien betalar nu så bra att det finns risk att de inte kan konkurrera med den inhemska stålproduktionen, medan konkurrenter i Bangladesh verkar vara villiga att betala upp mot USD 466 per ton. Enligt skrotmäklare är bud på upp till USD 440 per ton inte tillräckligt för att locka redare att sälja.
Vill du läsa mer? Logga in här
Prenumerera
DIGITAL
- Alla artiklar på sjofartstidningen.se
- Sjöfartstidningens e-tidning
- Tillgång till digitalt arkiv
Från 89 kr/månad
KOMPLETT
- Alla artiklar på sjofartstidningen.se
- Sjöfartstidningens e-tidning
- Tillgång till digitalt arkiv
- Tidning i brevlådan 11 nr/år
Från 995 kr/år
Populärt!
Se alla erbjudanden.