Misstro och missförstånd orsak till ”närsituation” där färja och fiskebåt var nära att kollidera. Det är Statens Haveriekommisions slutsats i utredningen av incidenten den 30 november förra året.
Vill du läsa mer? Logga in här
Prenumerera
DIGITAL
- Alla artiklar på sjofartstidningen.se
- Sjöfartstidningens e-tidning
- Tillgång till digitalt arkiv
Från 89 kr/månad
KOMPLETT
- Alla artiklar på sjofartstidningen.se
- Sjöfartstidningens e-tidning
- Tillgång till digitalt arkiv
- Tidning i brevlådan 11 nr/år
Från 995 kr/år
Populärt!
Se alla erbjudanden.
Kommentarer
Anonymous
Färjan heter Bohus, inte Bohuslän.
Per Andersson
Hej,
Verkar valdigt rorigt detta, 4 batar inblandade? Bohuslän, Triton ,Titania samt den pa bilden heter Bohus?
Tur da att inget hande ,men laser man rapporten blir det 2 fartyg kvar.
nn
Radiokommunikation viktig – ta lärdom av flyget.
Anonymous
Nja, radio kommunikation är oftast inte tillrådligt. Helt enkelt för att man inte med säkerhet vet att det är rätt fartyg man kommunicerar med.
Sjövägsreglerna har ingen regel som säger att man skall kommunicera via radio. Sjövägsreglerna är väldigt tydliga och följer man dem så händer inga olyckor.
För den som inte riktigt förstår så är orden ”säker fart” avgörande. Säker fart kan vara 18 knop, men ibland är 1 knop inte säker fart.
Strunta i radion och håll säker fart så sker inga olyckor!
Sven-Anders Boman
Hmmm…. hur är det med historiekunskaperna ?
”Bohuslän” ser nog inte ut så.
Liknar mer ”Bohus” ex. ”Prinsessan Desirée”..
Fredrik Davidsson
De inblandade fartygen heter Bohus och Titania, inget annat.
Tack för påpekandena.
Fredrik Davidsson, Sjöfartstidningen
Artikeln är stängd för fler kommentarer