Världens ledare har denna vecka samlats i Paris på klimatmötet COP21 för att förhandla fram ett nytt klimatavtal. Ett avtal som kan komma att spela stor roll för sjöfarten.
Vill du läsa mer? Logga in här
Prenumerera
DIGITAL
- Alla artiklar på sjofartstidningen.se
- Sjöfartstidningens e-tidning
- Tillgång till digitalt arkiv
Från 89 kr/månad
KOMPLETT
- Alla artiklar på sjofartstidningen.se
- Sjöfartstidningens e-tidning
- Tillgång till digitalt arkiv
- Tidning i brevlådan 11 nr/år
Från 995 kr/år
Populärt!
Se alla erbjudanden.
Kommentarer
Anonymous
25 dollar per ton CO2 motsvarar ca 8 dollar per ton bränsle. Givet den variation som finns på bunkerpriser så kan man inte säga att 8 dollar per ton innebär en stor kostnadsökning.
Anonymous
Henrik i inlägget ovan har räknat rätt, du har satt siffrorna fel. 1 ton bunker genererar cirka 3.1 ton CO2.
Henrik Swahn
Ett ton bränsle genererar ungefär tre ton koldioxid. Om priset per ton koldioxid skulle vara 25 US dollar blir således kostnaden 75 dollar per ton bränsle.
Mattias
Transporter står för 14% av de globala CO2 utsläppen och sjöfartens del är ca 25%. Frågan är inte om sjöfarten har råd. Frågan är om sjöfarten tar sitt ansvar?
Jörgen
Sjöfarten tar inga kostnadsökningar. Kunderna som använder sjöfart och i förlängningen deras kunder gör det däremot.
Frågan man ska ställa sig som konsument är om man är beredd på att betala mer för varor i affären. Gör man det så är ju allt frid och fröjd.
Artikeln är stängd för fler kommentarer