Regeringen har låtit en utredare komma med förslag på förenklingar för sjöfarten. Bland annat föreslås att fartygsregistret utökas med en ny bareboatcharter-del.
Vill du läsa mer? Logga in här
Prenumerera
DIGITAL
- Alla artiklar på sjofartstidningen.se
- Sjöfartstidningens e-tidning
- Tillgång till digitalt arkiv
Från 89 kr/månad
KOMPLETT
- Alla artiklar på sjofartstidningen.se
- Sjöfartstidningens e-tidning
- Tillgång till digitalt arkiv
- Tidning i brevlådan 11 nr/år
Från 995 kr/år
Populärt!
Se alla erbjudanden.
Kommentarer
Torsten Jacobsson
Tack Johan Schelin för din insats i detta utredningsuppdrag. Det är bara en sak, som jag tycker att du har glömt i sammanhanget; en sak som jag som in- och utflaggare på 1990-talet kämpade hårt för. Varför skall vi i Sverige ha kvar den stelbenta regeln om inskrivningsdag kl. 12 vardagar, medan andra mer näringsvänliga registerland har mycket mer flexibla och mer serviceinriktade regler. Det här är ju en rest från det fastighetsrättliga inskrivningsregelverket och som inte längre borde behöva påverka vårt skeppsregister.Vi behöver bara gå till vårt västra grannland, Norge, där man i nödfall har öppet dygnet runt alla veckans sju dagar.
Vi har olika tidszoner på vårt klot. Många fartygstransaktioner sker i USD och involverar därmed banker i USA. De öppnar, som tidigast, kl. 15 svensk tid, då vårt skeppsregister i Norrköping har stängt. Många leveranser av nybyggen till svenska redare sker dessutom från kinesiska varv, åtta timmar före oss. Att genomföra en avregistrering eller inflaggning, som involverar registret i Norrköping, blir i sådana sammanhang alltid ett stort och ibland nästan ohanterligt problem.
Ta ett tag i denna fråga också, även om du redan har levererat ditt uppdrag.
Hälsningar
Torsten
Pia Berglund, VD Svensk Sjöfart
Torsten! Det är en sv de frågor som det kommer fortsätta utredas om! Som sagt vi behöver flexibilitet och tillgänglighet!
Anonymous
flexibilitet och tillgänglighet!!!!!!!
Artikeln är stängd för fler kommentarer