I slutet av maj påbörjas bygget av Polens största containerterminal. Byggherre är brittisk-finansierade Deepwater Container Terminal Gdansk S.A. (DCT) Alla nödvändiga avtal och tillstånd är på plats. Terminalen ska ta emot de största containerfartyg som kan trafikera Östersjön. Det visar sig att byggkostnaderna blir lägre än tidigare beräknat och bör inte överskrida EUR 150 miljoner. Huvudentreprenör är Hochtief men det finns också andra byggbolag bl.a. från Holland och Polen.Det första fartyget anlöper terminalen under sommaren nästa år, och vid slutet av nästa året bör terminalen ha en kapacitet på 500.000 TEU. James Sutcliffe som är chef för DCT säger att han inte är rädd för konkurrensen från Gdynias BCT och Hutchisons planer på att bygga en ny terminal i Gdynia. DCT blir mycket större, ska ta emot större fartyg och opereras 24 timmar om dygnet, sju dagar i veckan, säger Sutcliffe, och enligt honom har man redan säkrat de första avtalen med välrenommerade rederier.
Vill du läsa mer? Logga in här
Prenumerera
DIGITAL
- Alla artiklar på sjofartstidningen.se
- Sjöfartstidningens e-tidning
- Tillgång till digitalt arkiv
Från 89 kr/månad
KOMPLETT
- Alla artiklar på sjofartstidningen.se
- Sjöfartstidningens e-tidning
- Tillgång till digitalt arkiv
- Tidning i brevlådan 11 nr/år
Från 995 kr/år
Populärt!
Se alla erbjudanden.