Stena Suède på ingång till Lysekil.

Fotograf: Silverbullet

Kategori: Tank | Politik

Stena Bulk flaggar hem upp till fem fartyg

Tankrederiet Stena Bulk har beslutat att byta till svensk flagg för upp till fem av sina Suezmax-fartyg. Det som en konsekvens av regeringens senaste beslut för att förbättra svensk sjöfarts konkurrenskraft.

Under onsdagen meddelar Stena Bulk att att de har för avsikt att registrera minst fyra av sina Suezmax-fartyg under svensk flagg nu under 2025, men det kan bli upp till fem fartyg. Fartygen är omkring 275 meter långa med en bruttodräktighet (GT)på 81.000 ton, vilket gör att de kommer att bli de största fartygen i den svenska handelsflottan.

– Detta är ett naturligt och lägligt steg för Stena Bulk. Vi agerar i linje med de nya förutsättningarna som regeringen har etablerat och svarar på det tydliga behovet av större nationell kapacitet inom djuphavssjöfart. Vi är engagerade i att säkerställa att detta fungerar inte bara i princip, utan också i praktiken – med säkra, effektiva och hållbara operationer i centrum, säger Erik Hånell, vd för Stena Bulk i ett pressmeddelande.

Beslutet kommer att fylla ett nuvarande tomrum i det svenska fartygsregistret, då det i dagsläget inte finns några Suezmax-fartyg registrerade under svensk flagg.

”Vi agerar i linje med de nya förutsättningarna som regeringen har etablerat och svarar på det tydliga behovet av större nationell kapacitet inom djuphavssjöfart”

Erik Hånell, vd för Stena Bulk

Reformer har banat väg

Bakgrunden till beslutet är enligt Stena Bulk de senaste årens reformer inom sjöfartsområdet med avskaffandet av stämpelskatten vid fartygsregistrering, förbättringar av det svenska fartygsregistret samt förslaget om ett mer konkurrenskraftigt tonnageskattesystem som enligt rederiet skapat ett mer gynnsamt klimat för inhemska investeringar.

Enligt pressmeddelandet pågår arbetet nu med att säkerställa att övergången blir fullt anpassad till de praktiska realiteterna för fartygsdrift. Stena Bulk meddelar att de arbetar nära svenska myndigheter och relevanta fackföreningar för att säkerställa att alla aspekter – från bemanning till efterlevnad – hanteras på ett sätt som upprätthåller säkra och effektiva operationer.
  
Målet är att slutföra registrerings- och övergångsprocessen runt 1 juli 2025, med förbehåll för slutliga administrativa steg och fortsatt konstruktiv dialog med alla inblandade parter.

Viktigt att regeringen fullföljer

Beskedet är glädjande nyheter för flera branschaktörer, bland annat Föreningen Svensk Sjöfart där Anders Hermansson är vd.

– Alla inflaggningar som kommer till Sverige är glädjande, särskilt med hänsyn till det säkerhetspolitiska läget. Och nu är det viktigt att vi når hela vägen fram med de ändringar som regeringen överväger så att vi säkerställer att vi får minst lika goda konkurrensförutsättningar i Sverige som finns i andra länder, säger han och fortsätter:

– Sedan vet vi också att det är viktigt att man kan flagga in nu, trots att det är en väldigt stor brist på personal. Det är viktigt för Sverige att vi får de här fartygen under svensk flagg på lång sikt, säger han.

Gör sjöfarten mer attraktiv

Sjöfartens Arbetsgivareförbunds förhandlingschef Annika Nordin menar att rederiets besked är en stor och positiv nyhet som kommer att stärka svensk sjöfart, svensk beredskap och den svenska sjöfartens attraktivitet för unga som är intresserade av en karriär inom sjöfarten.

– Det är ett glädjande besked och en tydlig signal om att de svenska kollektivavtal som Sjöfartens Arbetsgivareförbund tecknar är konkurrenskraftiga på den internationella marknaden. Arbetet med att behålla och utveckla avtal som ger goda förutsättningar för svensk sjöfart fortsätter i årets avtalsrörelse, säger hon enligt ett pressmeddelande. 

Även Seko Sjöfolks ordförande Kenny Reinhold applåderade rederiets beslut.

– Det här är en otroligt glad nyhet. Det var längesen vi fick en sån god nyhet i branschen. Vi har ju en rekordlåg handelsflotta, de här fartygen kommer säkert innebära ett stort antal nya arbetstillfällen. Och de behövs, vi behöver ha praktikplatser och utbildningsplatser på den här typen av fartyg, säger han till Tidningen Sjömannen.

Hoppas på inflaggningstrend

Även Sjöbefälsföreningens vd Lennart Jonsson tycker att det är en mycket positiv nyhet och hoppas att det ger ringar på vattnet:

– Det är ett väldigt glädjande besked att Stena Bulk meddelar att de flaggar in upp till fem fartyg till svensk flagg. Sjöbefälsföreningen har länge arbetat i branschsamarbetet Blå tillväxt för att öka inflaggningen till Sverige, bland annat genom att regeringen nu slopar stämpelskatten och tittar på en förbättring av tonnageskatten. Vi hoppas att denna inflaggning är starten på en ihållande trend där fler fartyg får svensk flagg, säger Lennart Jonsson.

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.