Fotograf: Stena Line

Kategori: Hamn/Logistik

Stena Line bygger ny terminal i Immingham

Stena Line och Associated British Ports (ABP) går vidare med en gemensam investering på över 200 miljoner pund i en ny färjeterminal för godstrafik i Imminghams hamn.

Beslutet tas sedan den brittiska regeringen beviljat parternas ansökan om byggtillstånd, ett så kallat Development Consent Order (DCO). Byggtillståndet innebär att byggnationen av en ny roro-terminal i Immingham officiellt kan påbörjas.

2022 undertecknade Stena Line och Storbritanniens största hamnoperatör, ABP, ett avtal värt 100 miljoner pund som innebär att färjerederiet kommer att driva den nya terminalen under de kommande 50 åren. Detta långsiktiga åtagande kommer enligt rederiet att ge ett uppsving för nordöstra England, där marknaden för transport av gods utan medföljande förare har vuxit stadigt.

Immingham strategiskt nav

Stena Line har 20 rutter och 40 fartyg i norra Europa och Medelhavet. Immingham är på väg att bli ett strategiskt nav för rederiet som för närvarande driver två dagliga linjer från Humber-regionen till Nederländerna. Stenakoncernen blev också nyligen ensam ägare till transport- och logistikföretaget NTEX som har sitt brittiska huvudkontor i hamnen.

Med en växande efterfrågan från kunder i regionen behöver Stena Line ytterligare kapacitet för att utöka sin verksamhet i Immingham. Den nya färjeterminalen är en långsiktig lösning på en ny plats som ger tillgång till Humbermynningens huvudled. Detta möjliggör snabbare seglingstider och användning av större fartyg för att möta efterfrågan på frakt från exportörer och importörer i regionen och resten av Storbritannien.

– Vi är mycket glada över att transportministern har godkänt den nya roro-terminalen i Imminghams hamn. Hamnen är av strategisk betydelse för Stena Line och vi kommer att sträva efter att bygga vidare på de framgångar vi sett inom marknaden för transport av gods utan medföljande förare, säger Niclas Mårtensson, vd för Stena Line, i ett pressmeddelande.

Bra för brittisk handel

Även ABP välkomnar beslutet.

– Detta godkännande är en viktig milstolpe i vårt uppdrag att ”Keep Britain Trading”, det vill säga att hålla Storbritannien handelsvänligt genom att förbättra landets logistikinfrastruktur och stärka kapaciteten för handel över Nordsjön, säger Henrik Pedersen, vd för ABP.

Han fortsätter:

– Färjeterminalsprojektet är en viktig del av vår strategi för att stärka Storbritanniens leveranskedjor och förbättra handelsförbindelser, samtidigt som det ger betydande ekonomiska fördelar, inklusive skapandet av hundratals jobb under både byggfasen och pågående verksamhet.

Bygget av terminalen förväntas starta under 2025 och vara klart 2026.

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.