Nyheten om att tonnageskatten faktiskt blir av presenterades under Donsö Shipping Meet och reaktionerna från redarna är mycket positiva.
Vill du läsa mer? Logga in här
Prenumerera
DIGITAL
- Alla artiklar på sjofartstidningen.se
- Sjöfartstidningens e-tidning
- Tillgång till digitalt arkiv
Från 89 kr/månad
KOMPLETT
- Alla artiklar på sjofartstidningen.se
- Sjöfartstidningens e-tidning
- Tillgång till digitalt arkiv
- Tidning i brevlådan 11 nr/år
Från 995 kr/år
Populärt!
Se alla erbjudanden.
Kommentarer
Andreas Åsenholm
Den svenska handelsflottan kommer inte att öka pga tonageskatten.Det behövs ett politiskt paradigmskifte för att detta ska ske.
Anonymous
Vilka Rederier tjänar så pass bra att en tonnageskatt skull på något vis förändra deras verksamhet ?
matros
svensk flagg med svensk besättning, nja, tvivlar på det. Tror hellre på svensk flagg med minst 75 % tap.
Johan Frilander
Finnlines kanske flaggar tillbaka sina fartyg Kapelskär – Nådendal och Helsingfors – Travemunde . De skulle tjäna på det och svensk sjöfart får 1000 nya jobb eller fler . Viking och Silja också flaggar sina fartyg helt svenskt .
Desillusionerad kapten...
Det här tror jag på när jag ser det! Nuvarande regerings historik av svikna löften gör att jag har svårt att tro att det verkligen blir av. När sedan sjöfartsstödet minskas blir det än dyrare med svenskt sjöfolk.
Undrande el förundrad
Kan ingen helt enkelt förklara för mig vad tonnageskatten förändrar.
Kan undra hur många befäl och manskap som kommer att lämna olje och kryssnings industrin för att återvända och segla under alla dessa fartyg som ska få Svensk flagg.
Finns inga att få tag på idag och kan inte se var de ska hittas.
Visar väl bara att näringen inte klara sig redan nu och ska vi som inte har de delikata problemen som de som ser tonnageskatten som en sorts räddning för bevarandet av Svensk flaggade fartyg, då vara med att sponsra genom en minskning av stödet.
Visst de stora klarar det, men inte många små, där faktiskt stödet är avgörande.
Är väl fullständigt ointressant vilken som styr Sverige. Vi har väl inte haft en Sjöfartsminister på 50 år, så det är nog flera som ej har tagit några beslut. Står att det är Regeringen som ska se till att det finns tillräckligt med Svensk flaggade fartyg för att klara landets transporter under en
krigssituation. Vi är nog närmare ett krig än klara av det åtagandet idag !
Blivande maskinbefäl
Mannskap gör nog klokast i att stanna där de är tillsvidare då jag som någon annan i kommentarerna tippar att de flesta i alla fall lastfartyg kommer att fortsätta med nuvarande nivå och eller öka andelen TAP.
De är större chans att de får tatt i befäl med tanke på att om de har svensk flagg ökar chansen att de får ombord studenter från sjöfartshögskolorna o trivs individen o blir erbjuden jobb är ju chansen stor att han/hon tackar ja
Artikeln är stängd för fler kommentarer