Det är ett så kallat EcoTow-avtal som Svitzer nu tecknat med Wallenius Wilhelmsen för att öka takten i arbetet med att sänka koldioxidutsläppen. Avtalet omfattar bogseringsuppdrag på nyckelmarknader världen över, såsom Australien, Storbritannien och Skandinavien, meddelar Svitzer i ett pressmeddelande.
Biobränslen istället för MGO
Genom att tillämpa massbalansprincipen kan Svitzer använda biobränslen i sitt nätverk istället för marin gasolja (MGO) och bokföra de resulterande CO₂-besparingarna i sitt utsläppsbokslut, meddelar Svitzer. Dessa besparingar tilldelas sedan Wallenius Wilhelmsen, vilket gör det möjligt för företaget att minska sina utsläpp kopplade till bogseringar.
– Detta samarbete visar på vikten av partnerskap i våra ansträngningar för att minska koldioxidutsläppen. Att arbeta med en likasinnad partner som Svitzer ger oss en pålitlig väg att minska utsläppen utanför vår direkta verksamhet, säger Ove Moring, Senior Manager Supplier Contracting & Equipment på Wallenius Wilhelmsen i pressmeddelandet.
Steg på vägen mot klimatneutralitet
Svitzer har ett uttalat mål att minska sina koldioxidutsläpp med 50 procent till 2030 för att till år 2040 ha en klimatneutral verksamhet globalt.
– Vi är glada över att få samarbeta med Wallenius Wilhelmsen i detta initiativ för att gemensamt ta itu med utmaningarna kring avkarbonisering. Avtalet stärker vårt samarbete och stödjer samtidigt båda företagens strategiska mål, säger Sven Muchardt, Key Customer Manager på Svitzer i pressmeddelandet.
Det första Ecotow-avtalet tecknade Svitzer med Höegh Autoliners i början av januari i år för fyra hamnar i Australien.