Det första av fyra LNG-drivna produkttankfartyg för Terntank sjösattes i Kina på tisdagen.
Vill du läsa mer? Logga in här
Prenumerera
DIGITAL
- Alla artiklar på sjofartstidningen.se
- Sjöfartstidningens e-tidning
- Tillgång till digitalt arkiv
Från 89 kr/månad
KOMPLETT
- Alla artiklar på sjofartstidningen.se
- Sjöfartstidningens e-tidning
- Tillgång till digitalt arkiv
- Tidning i brevlådan 11 nr/år
Från 995 kr/år
Populärt!
Se alla erbjudanden.
Kommentarer
Anonymous
Grattis!
Haddock
Hoppas de installerar en airbag
Jonas
Skulle du kunna utveckla det lite? Airbag?
Anonymous
Stort Grattis
Synd att det inte går att driva dessa fina fartyg under svensk flagg. Hade varit fint ned Donsö i aktern istället för Skagen.
kapten Hadock
Synd det inte står Donsö i häcken
Anonymous
Tryggve o co. Gjorde det igen ,överstyvt! Som man säjer i Småland.
Jonas Karlsson
Grattis Tryggve . Det här kommer att bli bra .
Anonymous
Vackert namn! Synd bara att de tagit bort ”Ä” från Tärn… Och grattis Tä(e)rntank!
Bo Mineur
Ett stort grattis
Anonymous
Att det redan står ”Skagen” i häcken på henne visar, tyvärr, att Tärn inte tror på sjöfart under Svensk flagg. Desto bättre att några att av deras grannar då kämpar på och visar att det går.
Anonymous
Det går bevisligen att driva denna typ av fartyg under Svensk flagg. Några av Tärns grannar gör det med framgång.
Anonymous
Synd att Tern inte verkar/vågar sätta Svensk flagg på nybygget. Några av deras grannar lyckas ju bevisligen med konststycket att segla med Svensk flagg.
Anonymous
Hmm, jag är nog tveksam. Gissar att det kommer bli ganska allvarliga problem. Inte pga. LNG-tekniken utan pga. de kinesiska varvens dåliga kvalitet.
Det finns gott om några år gamla kina-byggen som är osäljbara. Vet flera kemtankrederier som tittat på ”billiga” kemtankers och sedan hoppat av när de insett vad som erbjuds. Att byta ut alla elmotorer och lastledningar är inte billigt.
Tistlarna
Gör lite research och kolla var/hur Terntank byggde sin förra serie innan du skriver sådana kommentarer. dessa ”kinabyggen” har legat på kontrakt sen leverering fram tills idag med oljebolagen.
Björn Holm
Många av Donsöredarna har ju ganska lång erfarenhet av att bygga i Kina och vad som då krävs. Det är ju inte första Ternbåten därifrån.
Jonas Piskorowski
Grattis Terntank till denna smarta skapelse, snygg är den också FKAB!! Jag ser fram emot att kliva ombord när det lider.
the Man
Rolls-Royce Marine AS, Type NVC 615 CT design
the Man
rolls royce ship design
Peter
Hej jonas är dt inte Rolls Royce och inte FKAB
Rolf B Bertilson
Well, man kan inte påstå att förskeppet är särskilt vackert! Miljöhänsyn förfular!
Caj
Grattis! Bra jobbat!
Chiefen
Förskeppet har ingen med miljö svammel att göra. Men där i mot isgång
Skepparn
Utformingen av fören har massor med bunkerförbrukningen att göra! Hade tidigare designer varit optimala för vattenmotståndet hade varken Tern eller nån annan lagt stora pengar på att ta fram en annan design. Och liknande den som Tern har är även Tarbits och ”Gothia Tankers” nybyggen så det är nått vi får se mera av.
Anonymous
Att prata om mindre vacker fartygsför och annat som dålig kvalitet från Kina låter som sedvanligt
kraks från olyckskorparna. Tärn har byggt båt i många år och vad gäller fören så citerar Jag en
gammal känd donsöbo ”Ett fartyg är mest vackert när man läser bra plus i bokföringen”.
Lycka tlll Tarntank, Lennart Fougelberg
Artikeln är stängd för fler kommentarer