Under 2027 blir det elfärjor i Göteborgs södra skärgård när Västtrafiks nya avtal mellan åren 2027 och 2042 träder ikraft. Det blir också tre snabbfärjor och nya tidtabeller. Det står klart sedan en ny upphandling av trafiken avslutats där trafiken kommer köras av det norska rederiet Torghatten, vilka tar över trafiken från Styrsöbolaget. Det skriver Västtrafik i ett pressmeddelande under tisdagen.
Upphandlingen har pågått sedan våren 2023 och genomförts i konkurrens.
– I upphandlingen hade vi två anbudsgivare, Torghatten och Styrsöbolaget. Bägge två uppfyllde de höga kvalitetskrav vi ställt men Torghatten lämnade det ekonomiskt mest fördelaktiga anbudet och tog därför hem uppdraget. Det är ett rederi med lång erfarenhet av sjöfart och vi är övertygade om att de kommer sköta trafiken på ett väldigt bra sätt, precis som Styrsöbolaget gjort genom alla år, säger Anna Johansson, affärsområdeschef på Västtrafik i pressmeddelandet
Eldrivna fartyg
Trafiken ska totalt sett köras med minst 90 procent eldrift. Det innebär kraftigt minskade utsläpp enligt pressmeddelandet och en tystare miljö med mindre buller från fartygen.
Enligt Västtrafik blir det också fler förbättringar för resenärerna när Torghatten börjar köra i december 2027. Av totalt åtta fartyg blir det tre snabbfärjor, som också är större än fartygen som kör idag. Det blir också bättre resmöjligheter för arbets- och skolpendlare och enklare tidtabeller, skriver Västtrafik i pressmeddelandet.
– Vårt mål är att skapa en bra och klimatsmart kollektivtrafik med goda resmöjligheter, både för de som reser inom skärgården och för de som reser till fastlandet. Vi ser fram emot att utveckla trafiken i Södra skärgården, säger Anna Johansson.
Värt 180 miljoner
Enligt Göteborgs-Posten har det nya avtalet ett värde på 180 miljoner kronor per år.
– Det blir något dyrare än i dag, men å andra sidan gör vi också väldigt stora satsningar. Inte minst på elektrifieringen av fartygstrafiken och genom att lägga till ytterligare ett snabbfartyg, säger Anna Johansson till tidningen.
Styrsöbolaget ägdes tidigare av Göteborgs stad men privatiserades år 2000. Sedan 2004 har bolaget utländskt ägande och är dotterbolag till Transdev.
– Styrsöbolaget har bedrivit den här trafiken under en otroligt lång period och de har skött trafiken på ett jättebra sätt. Under alla år som jag har varit med har man haft en väldigt god leverans i trafiken mot våra kunder, säger Anna Johansson till tidningen och fortsätter:
– Vi ställer väldigt höga krav i upphandlingen och Torghatten möter de krav vi har ställt, så vi känner oss väldigt trygga med att de tar över trafiken.
Beslutet fattades under tisdagen. Om det inte överklagas vinner det laga kraft om tio dagar.
Svenskt bolag i norsk koncern
Torghatten AB är ett svenskt dotterbolag i den norska koncernen Torghatten AS. Bolaget kör över 40 färjeförbindelser i Norge och har cirka 1.250 anställda och ägs i sin tur av Nordic Ferry Infrastructure, ett svenskägt bolag genom EQT Infrastructure.
– Detta är en betydande milstolpe för Torghatten och Nordic Ferry Infrastructure. Nu etableras Torghatten på allvar i Sverige. För NFI innebär detta en förstärkning av vår närvaro i Sydvästra Sverige, där vi genom Öresundslinjen redan har kontor i Helsingborg. Vi ser fram emot att etablera oss i Göteborg, säger Carsten Jensen, CEO i Nordic Ferry Infrastructure i ett pressmeddeande.
Enligt pressmeddelandet kommer Torghatten att leverera alla åtta fartyg som krävs för att trafikera rutterna. Rederiet bygger fem helelektriska fartyg, varav tre snabbåtar. De återstående fartygen kommer att vara ombyggda fartyg som drivs med biobränsle.
Etablering i Göteborg
I samband med kontraktet kommer Torghatten AB att utvidgas avsevärt och ett administrativt kontor etableras i Göteborg. Under högsäsong under sommarmånaderna kommer det att behövas ett 70-tal ombordanställda för att driva rutterna, meddelar Torghatten.