Lastägarna inom Responsible Shipping Initative inspekterar bulkfartyg i syfte att främja ansvarsfull sjöfart i Östersjön och Nordsjön.

Fotograf: RSI

Kategori: Torrlast | Arbetsmiljö

Transportköpare vill se fler befäl på bulkfartyg

En rapport från lastägarna i RSI visar både brister och förbättringar på bulkfartygen som inspekterats. Man ser fortfarande brister kopplat till vilotid, reseplanering och förtöjning.

Responsible Shipping Initiative, RSI, består av företagen Södra, EFO, Lantmännen, Stockholm Exergi, Billerud och SSAB. De gör egna inspektioner på fartyg de anlitar för transporter och delar inspektionsresultaten med varandra. Syftet är att främja en ansvarsfull sjöfart på Östersjön och Nordsjön.

Under 2023 genomförde RSI totalt 25 inspektioner och hittade flera utvecklingsområden. Under de fyra år som RSI hittills funnits har man samlat på sig en stor mängd data och kunskap vilket gör att man lättare kan peka ut riskområden.

– Vi får kontinuerligt en allt större kunskap om förhållandena ombord och vilka områden vi behöver fokusera på viket gör oss bättre rustade i våra diskussioner med våra redare. Även om vi fortsatt ser brister som inte bör finnas upplever vi en allt större förståelse för våra krav och vikten av att ständigt arbeta för förbättringar ombord, säger Rebecka Nyholm, Category Manager på Södra i ett pressmeddelande.

Brister kring vilotid, reseplanering och förtöjning

Antalet observationer och brister per fartyg är på ungefär samma nivå som tidigare år och är kopplade till vilotid, reseplanering, förtöjning, alkohol- och drogpolicy, stabilitet och incidentrapportering.

Några av fartygen som RSI inspekterade under 2023 hade svårt att uppfylla kraven på vilotid. Vid flera inspektioner har man sett indikationer på att reseplaneringen inte varit utförd enligt internationella regelverk.

Även förtöjningen har visat sig vara bristfällig på flera fartyg. Den vanligaste bristen är enligt RSI att förtöjningsutrustningen använts på felaktigt sätt, framför allt på fartyg utrustade med så kallade tension drums.

Brister kopplat till stabilitet har också upptäckts. Enligt RSI saknas det alltför ofta en korrekt genomförd lastnings- eller lossningsplan i samband med bulklaster. Vid många inspektioner har det saknats stabilitetsdokumentation som visar att lastning och lossning har genomförts på ett godkänt sätt.

”Två navigationsbefäl är för lite”

I flera fall saknas eller används inte system för att rapportera mindre incidenter.

– Vi ser även en oroväckande stor andel relativt stora fartyg med enbart två navigationsbefäl ombord. Även om vissa flaggstater godkänner detta är vi av uppfattningen att enbart två navigationsbefäl innebär en alltför stor press på navigationsbefälen som inte får tillräcklig tid för vila vilket i sin tur innebär en förhöjd säkerhetsrisk. Vi anser att vi behöver sträva mot att tre navigationsbefäl är praxis ombord för att säkerställa goda arbetsvillkor och säkerhet ombord, säger Sebastian Tamm, Manager Logistics Development på EFO i pressmeddelandet.

Fler har alkohol- och drogpolicy idag

När det gäller alkohol- och drogpolicy och tillhörande testning ser RSI att läget har förbättrats sedan man började med inspektioner för fyra år sedan, även om det fortfarande finns exempel på fartyg där det saknas en tydlig policy för alkohol och droger och rutiner för testning av besättningen.

Responsible Shipping Initiative, RSI, är en icke vinstdrivande förening med syfte att främja en ansvarsfull sjöfart på Östersjön och Nordsjön. Målet är att tillsammans med redare bidra till bättre anställningsvillkor, arbetsmiljö och säkerhet ombord på bulkfartyg och att minska miljöpåverkan från fartygen.

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.