Tre av de fem åtalsanmälningar som Transportstyrelsen hittills har lämnat in mot rederier för brott mot de EU-regler som infördes den 1 januari 2010 om högst 0,1 procent svavel i fartygsbränslet för fartyg som ligger till kaj eller för ankar i en EU-hamn, har avskrivits. Det gäller bilfraktfartyget Grande Mediterraneo, bulkfartyget Tian Hua Feng och bilfraktfartyget Main Highway. När det gäller åtalsanmälningarna mot lastfartyget Norrvik och självlossaren Marlene Green pågår dessa ärenden fortfarande, enligt Adam Löf, på Transportstyrelsens Rättsenhet.Under 2011 togs sammanlagt 192 oljeprover ombord på fartyg. Inga av dessa prover föranledde alltså en åtalsanmälan. År 2010 togs 212 bunkerprover. Många av proverna både 2010 och 2011 togs inte när fartygen låg vid kaj utan när de var på väg in i hamnen, och då gäller som bekant helt andra svavelnivåer. Sjöfartstidningen har inte lyckats få någon exakt siffra på hur många svavelprover som gäller specifikt regeln om max 0,1 procent svavel i fartygsbränslet vid kaj.
Vill du läsa mer? Logga in här
Prenumerera
DIGITAL
- Alla artiklar på sjofartstidningen.se
- Sjöfartstidningens e-tidning
- Tillgång till digitalt arkiv
Från 89 kr/månad
KOMPLETT
- Alla artiklar på sjofartstidningen.se
- Sjöfartstidningens e-tidning
- Tillgång till digitalt arkiv
- Tidning i brevlådan 11 nr/år
Från 995 kr/år
Populärt!
Se alla erbjudanden.