IMO och EU har lyckats snabba på utfasningen av enkelskrovs tankfartyg men man har inte gjort något för att förhindra negativa konsekvenser för miljön och arbetarna på upphuggningsvarven i Asien. Den kritiken lyfts fram av Greenpeace som hävdar att mer än 2.000 tankfartyg kommer att skrotas under de kommande fem åren. Organisationen anser att enligt FN:s Basel-konvention är fartyg som skall huggas upp miljöfarligt avfall och dessa får då inte exporteras från OECD-länder till icke-OECD-länder. Man kräver också att EU stoppar all export av miljöfarligt avfall till stränderna vid upphuggningsvarven. Man säger också att EU måste bekämpa bristen på transparens inom sjöfarten och ta fram en lista på samtliga tankfartyg som skall fasas ut och som är kontrollerade inom EU.
Vill du läsa mer? Logga in här
Prenumerera
DIGITAL
- Alla artiklar på sjofartstidningen.se
- Sjöfartstidningens e-tidning
- Tillgång till digitalt arkiv
Från 89 kr/månad
KOMPLETT
- Alla artiklar på sjofartstidningen.se
- Sjöfartstidningens e-tidning
- Tillgång till digitalt arkiv
- Tidning i brevlådan 11 nr/år
Från 995 kr/år
Populärt!
Se alla erbjudanden.