Efter påtryckning från tyska och finska fackföreningar tvingades Estonian Shipping Company (ESCO) fördubbla de ombordanställdas löner, vilket i sin tur ledde till högre fraktpriser. Det uppges vara orsaken till att linjeoperatören Scandlines stängde linjen Tallinn–Helsingfors–Rostock. De estniska fartygen ”Lehola” och ”Lembitu” har chartrats ut för tre månaders trafik mellan Europort och Hull.Jaan Kalmus, ledamot i ESCO:s styrelse, säger till SST att fackföreningarna inte lyssnade på rederiets argument om att lagstiftning och lönenivåer är olika i olika länder. Fackföreningarna krävde att genomsnittslönen på EEK 18.000 (EUR 1.150), skulle höjas till EEK 36.000 (EUR 2.300). Det innebär att lönekostnaden för den estniske arbetsgivaren blir EUR 3.070, medan ett nettolönesystem, i likhet med EU-grannländernas, skulle reducera kostnaderna till EUR 1.736. Jaan Kalmus befarar att utländska fackföreningar på detta sätt kan driva bort den estniska flaggan från haven.
Vill du läsa mer? Logga in här
Prenumerera
DIGITAL
- Alla artiklar på sjofartstidningen.se
- Sjöfartstidningens e-tidning
- Tillgång till digitalt arkiv
Från 89 kr/månad
KOMPLETT
- Alla artiklar på sjofartstidningen.se
- Sjöfartstidningens e-tidning
- Tillgång till digitalt arkiv
- Tidning i brevlådan 11 nr/år
Från 995 kr/år
Populärt!
Se alla erbjudanden.