Geografiskt differentierad vägskatt gynnar både miljö och näringsliv, skriver Ostkusthamnar i samverkan i en debattartikel.
Vill du läsa mer? Logga in här
Prenumerera
DIGITAL
- Alla artiklar på sjofartstidningen.se
- Sjöfartstidningens e-tidning
- Tillgång till digitalt arkiv
Från 89 kr/månad
KOMPLETT
- Alla artiklar på sjofartstidningen.se
- Sjöfartstidningens e-tidning
- Tillgång till digitalt arkiv
- Tidning i brevlådan 11 nr/år
Från 995 kr/år
Populärt!
Se alla erbjudanden.
Kommentarer
Företagare i 30 är
? Har vi som driver företag inte tillräckligt med skatter och andra avgifter? Det går bra att hitta på skatteförslag av människor där lönen automatiskt trillar in på kontot.
Göran Andersson
Ett land med lång kust som är relativt glesbebyggd och med två av Världens största lastbilstillverkare kommer knappast att få en kustsjöfart med dagligvaror och andra konsumtionsvaror, kanske någon roro linje på vissa sträckor
Per Johan
På samma sätt som trängselskatterna kring stadskärnorna i Stockholm och Göteborg eller passager av bron förbi Sundsvall registreras med kameror, borde det vara vara fullt möjligt att ta ut vägavgifter/skatter för passage av tillexempel länsgränser från fordon som färdas genom landet på väg. Samtidigt betydligt bättre än att använda skatter från drivmedel som lika gärna kan tankas i din båt, snöskoter eller gräsklippare för att bidra till vägunderhåll medan ägare till elbilar sliter på vägarna utan att beskattas likvärdigt.
Artikeln är stängd för fler kommentarer