Den växande färjetrafiken till Polen gör att hamnen i Ystad har fått problem med kapaciteten. Insättandet av ”Gryf” (Unity Line) och ”Wawel” (Polferries) har skapat problem, särskilt på morgonen då även de mindre färjorna ”Mikolaj Kopernik” och ”Jan Sniadecki” anlöper hamnen. Säkerhetssituationen vid hamninloppet försämrar också reguljärtrafiken till Rönne. Polentrafiken förväntas växa med minst tio procent i år och hela 60 procent under de kommande tio åren. Därför har Ystads Hamn beslutat om en rad nödvändiga moderniseringar. Utbyggda kajer kommer enligt hamnens vd Lars Börjesson att kosta 30 miljoner kronor. Den kommersiella (industriella) hamnen, där flis och koks omlastas, ska flyttas mot sjön. Den nuvarande hamnen kommer därefter att tjäna enbart som färjehamn. Omorganisationen och ombyggnaden ska avslutas inom två till tre år.
Vill du läsa mer? Logga in här
Prenumerera
DIGITAL
- Alla artiklar på sjofartstidningen.se
- Sjöfartstidningens e-tidning
- Tillgång till digitalt arkiv
Från 89 kr/månad
KOMPLETT
- Alla artiklar på sjofartstidningen.se
- Sjöfartstidningens e-tidning
- Tillgång till digitalt arkiv
- Tidning i brevlådan 11 nr/år
Från 995 kr/år
Populärt!
Se alla erbjudanden.